Tjänstedesign
Metoden som används i arbetet är tjänstedesign. Nedan förklaras tjänstedesign kortfattat.

Bilden visar arbetet i en blueprint
Tjänstedesign är en iterativ process som består av idégeneralisering, planering, koncept, prototyp och pilotering. Tjänsten ändras och utvecklas under hela processen. Då ett önskvärt resultat är nått lanseras tjänsten. En brief är ett protokoll eller sammandrag av tjänsten som skall utvecklas.
I början av tjänstedesignprocessen görs alltid en brief som innehåller en överblick av projektet samt projektets mål. En brief ger en riktlinje av vad man vill nå med projektet, men inte ett direkt slutresultat. En brief är ett sammandrag av tjänsten som skall utvecklas och innehåller information om målgruppen, målet med tjänsten, projektets tidtabell samt bakgrundsinformation till projektet.
Ett av verktygen inom tjänstedesign är blueprint. En blueprint är ett visuellt schema som innehåller detaljerad information över varje steg i tjänstedesignprocessen, från början till slut. En blueprint byggs upp utgående från perspektiv av både den den professionella och klienten samt andra som deltar i tjänstedesignprocessen.