Bakgrund

Dagens samhälle kräver ett gott samarbete mellan den socialasektorn och vårdsektorn, något skribenterna, som blivande socionomer, sjukskötare och hälsovårdare, gärna vill påvisa med detta mångprofessionella arbete. Social- och hälsovårdsreformen har även som mål att öka jämlikhet bland Finlands befolkning genom förbättring av tjänster. Ett av verktygen att förbättra tjänster är digitalisering.

Under våren 2016 utvecklades ett koncept för e-klubbar med olika målgrupper och i olika åldersgrupper av studerande inom hälso- och socialvården på Yrkeshögskolan Novia. Målet med e-klubbarna var att stöda utsatta personer och erbjuda kamratstöd åt personerna utan att de är tvungna att lämna sitt eget hem. Utgående från detta valde studerande olika målgrupper för sina e-klubbar. På hösten 2016 lanserades pilotprojekt av olika e-klubbar inom kursen Folkhälsoarbete. Social- och hälsovårdsstuderande vid Yrkeshögskolan Novia ledde e-klubbarna med stöd av projekthandledaren.

Vår uppgift i detta arbete är att visualisera en hemsida med en gemensam modell för professionella. Frågeställningarna vi har använt oss av vänder sig både till professionella och vår specifika målgrupp, närståendevårdare till personer med MS. Frågeställningen för de professionella utgår från den gemensamma modellen för e-klubbar som detta arbete skall innehålla. Följande frågeställningar har används vid arbetets uppbyggnad; Vad är tjänstedesign? Hur tillämpar man tjänstedesign? Vad behöver man som professionell tänka på vid användning av denna typ av elektroniska tjänst? Utöver dessa frågeställningar finns även frågeställningarna för den specifika målgruppen. Där frågeställningarna gäller behovet av en elektronisk tjänst för närståendevårdare till personer med MS. Vilka behov av stöd har närståendevårdare till personer med MS? Hur kan e-klubben uppfylla dessa behov?




Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita